torsdag 14 oktober 2010

Tygminnen

Jag är väldigt intresserad och road av tyger och kommer ihåg en del fina sommarklänningar som jag hade när jag var liten. Minns även mönstret på duken där jag och lillasyster alltid satt och ritade när det regnade, och färgen och mönstret på överkasten i vårt sovrum. Det här är tygminnen som numera endast återfinns som fragment i min lapplåda eller i mitt stora lapptäcke. Men jag undrar fortfarande om tygerna ändå finns någonstans hos någon där ute...
Lägg till bildtext

Tyget med de små krukorna är en favorit. Mamma sydde en mammaklänning av det när hon var gravid med mig. Önskar verkligen att det fanns något mer än småbitar kvar.

Det röda tyget var en kjol som vi hade i vår utklädningslåda. Det mesta har sedan klippts till mattrasor - det finns bara små lappar kvar
Det här var en klänning från 60-talet som mamma hade när hon var ung. Jag älskade färgerna och tyckte att jag var den finaste klädda tjejen i hela skolan. Det var djärvt att gå dit i klänningen. Mycket djärvt. Tror jag bara vågade göra det en gång och sedan blev den hängande. Så synd, men jag var inte så kaxig på den tiden, även om jag faktiskt försökte, redan då, att gå min egen väg när det gällde kläder, tyger och mönster

För ett par år sedan såg jag en klänning som påminde mycket om den jag hade i både färg och form men dumt nog så köpte jag den aldrig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar