fredag 15 augusti 2014

En dum klänning

Jag sliter med en klänning hemma. Den är köpt på en loppis och jag föll för den petrolblå färgen som jag tycker är så vacker. Den är från 70-talet och tyget är crimplene. Det är storlek 46 och jag tänkte att den här finns det potential att göra fin och användbar. Nu har jag sytt lååååååååånga insnitt bak och sytt in den lite i sidorna. Kommer att korta av den också rätt ordentligt men när jobbar med den så saknar jag mamma jättemycket. Mamma var så duktig på att sy om kläder. Hon visste precis hur man skulle göra och hur man skulle tänka och vad som var viktigt att ta hänsyn till. Jag vill inte ge upp om den här klänningen men jag saknar all hennes kunskap och erfarenhet. Varför ser den mest ut som en tub på mig? Borde jag ha kortare insnitt bak? Jag har ju provat men det blir ett veck som inte ser bra ut då? Ser den tung och oformlig ut eller är det bara något som jag tycker själv? Mamma, mamma, varför är du inte kvar i din krafts dagar?

Jag jobbar vidare med den och jag hoppas att jag kommer i mål så småningom - det skulle vara en seger liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar